Technika

Charakteristika predmetu

Oblasť Človek a svet práce zahrňuje  široké spektrum pracovných činností a technológií, vedie žiakov k získaniu základných užívateľských  zručností v rôznych oblastiach ľudskej  činnosti a prispieva k vytváraniu  životnej a profesijnej  orientácie žiakov.

Koncepcia vzdelávacej  oblasti Človek a svet práce vychádza z konkrétnych životných situácií, v ktorých  žiaci prichádzajú do priameho kontaktu s ľudskou činnosťou a technikou v jej rozmanitých podobách a širších súvislostiach.

Vzdelávacia oblasť  Človek a svet práce sa zameriava na praktické pracovné  návyky a doplňuje celé základné vzdelávanie o dôležitou zložku nevyhnutnú pre uplatnenie človeka v ďalšom živote a v spoločnosti. Tým sa odlišuje od ostatných vzdelávacích oblastí a je ich určitou protiváhou. Je založená na tvorivej  spolupráci žiakov.

 

 

Ciele učebného predmetu

Technika predstavuje príležitosť oboznámiť sa s najbežnejšími nástrojmi, so základnými postupmi pri práci s rôznymi materiálmi, s problémami bežného praktického života a možnosťami ich riešenia. Je to príležitosť na to, aby si žiak uvedomil, o ktoré činnosti má najväčší záujem.

V tomto predmete sa majú žiaci naučiť i základom hospodárskych a komerčných zručností, ako sú napr. plánovanie času, spotreby a nákladov.

Cieľom techniky je aj osvojovanie si návykov pracovať bezpečne a schopnosť analyzovať možné riziká pri práci s rôznymi materiálmi a nástrojmi.

Výchovnovzdelávací proces v technike by mal smerovať k tomu, aby žiak získal nevyhnutnú technickú gramotnosť, t.j.:

- osvojil si na primeranej úrovni vedomosti o technike a  technologické zručnosti,

- vedel riešiť technické problémy,

- vytváral si racionálny vzťah k technike,

- poznal vzťah vedy a techniky a vedel ho uplatniť,

- bol vedený k rozvíjaniu tvorivého technického myslenia.

V technike okrem rozvoja poznávacích schopností žiakov ide aj o rozvoj mimopoznávacích schopností, najmä o rozvoj a upevňovanie kladných morálno-vôľových a charakterových vlastností.

 

 

Kompetencie žiaka

 

Všeobecné (univerzálne) kompetencie:

1. schopnosť riešiť problém, schopnosť uplatňovať tvorivé nápady vo svojej práci,

2. schopnosť preberať zodpovednosť, schopnosť byt samostatným, schopnosť hodnotiť

    a vyjadrovať vlastný názor,

3. schopnosť sebapoznania a seba hodnotenia v smere vlastnej profesijnej orientácie,

4. schopnosť flexibilne reagovať na zmeny na trhu práce v snahe čo najlepšie sa uplatniť,

 

Pracovné kompetencie žiaka

  • používa bezpečné a účinné materiály, nástroje a vybavenie, dodržuje stanovené pravidlá, plní povinnosti a záväzky, adaptuje sa na zmenené nebo nové pracovné podmienky
  • pristupuje k výsledkom pracovnej činnosti nielen z hľadiska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a spoločenského významu, ale i z hľadiska ochrany svojho zdravia i zdravia druhých, ochrany životného prostredia i ochrany kultúrnych a spoločenských hodnôt
  • využíva znalosti a skúsenosti získané v jednotlivých vzdelávacích oblastiach v záujme vlastného rozvoje i svojej prípravy na budúcnosť, robí podložené rozhodnutia o ďalšom  svojom vzdelávaní a profesionálnom raste
  • orientuje sa v základných aktivitách ktoré bude potrebovať k uskutočneniu podnikateľského zámeru a k jeho realizácii, chápe podstatu, cieľ a riziko podnikania, rozvíja svoje  podnikateľské myslenie